2) رحلت ادیب محقق و فقیه فرزانه آیتاللَّه "میرزا علی آقا شیرازی" (1334 ش) عالم ربانی و عارف بزرگوار، آیتاللَّه میرزا علی آقا شیرازی در حدود سال 1255 ش (1294 ق) در نجف اشرف به دنیا آمد. او پس از درگذشت پدر، در 22 سالگی راهی اصفهان شد و از محضر درس استادان نامداری همچون سید محمد باقر درچهای در فقه و آخوند ملامحمد کاشانی و جهانگیر خان قشقایی در علوم حکمت و فلسفه استفادههای وافر بُرد. میرزا علی آقا همچنین به دلیل علاقه به طب، به فراگیری این علم روی آورد و در آن تبحر یافت. ایشان سپس به شوق علماندوزی بیشتر به نجف اشرف شتافت و از درس عالمانی همچون شیخ الشریعه اصفهانی، علامه محمد کاظم یزدی و ملامحمد کاظم آخوند خراسانی استفادههای شایانی برد. میرزا علیآقا شیرازی از آن پس به اصفهان بازگشت و مدتی به امور بازرگانی پرداخت تا اینکه با همفکری شهید سید حسن مدرس، به تدریس نهج البلاغه روی آورد و جان شیفتگان را با دُرهای تابناک این کتاب مقدس سیراب میساخت. افکار میرزا در علوم متداول آن زمان تحول آفرید. وی مبنای درس اخلاق و جلسات وعظ خویش را بر محور نهجالبلاغه قرار داد و گروه کثیری از شهرهای مختلف در محضرش گرد آمدند. در این مسیر شاگردانی پرورش یافتند که: شهید مرتضی مطهری، حاج آقا رحیم ارباب، سید جلال الدین همایی، احمد فیاض، علی مشکوة، سید روحاللَّه خاتمی، شیخ عبدالکریم ملکان، شیخ جواد جبل عاملی و حسین عمادزاده و علی شیخ الاسلام و... از آن جملهاند. میرزا علی آقا شیرازی به موازات تدریس، از کاوش در منابع قرآنی، رِوایی و نیز آثار گذشتگان غافل نبود و به احیا و چاپ کتبی همچون تفسیر تبیان شیخ طوسی، زادُالمعاد علامه مجلسی و من لایحضُرُهُ الطَّبیب زکریای رازی اهتمام ورزید. سرانجام این استاد فرهیخته در 17 دی ماه 1334ش در 79 سالگی رحلت کرد و در قبرستان شیخانِ قم دفن شد. |
3) اعلام موضع امام خمینی نسبت به سالگرد کشف حجاب (1341 ش) به دنبال شکست مفتضحانه دولت در جریان لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در آذر 1341، رژیم یک بار دیگر قدرت خود را در مصاف با روحانیت آزمود و با استفاده از مناسبت 17 دی 1341، میخواست از زنان بیحجاب برای رژه خیابانی و تظاهرات که به صورت غیرمستقیم علیه اسلام و روحانیت تمام میشد، بهره برداری نماید. حضرت امام خمینی(رحمت الله علیه) که با هوشیاری کامل مراقب اوضاع بودند، پس از اطلاع از ماجرا بیدرنگ طی پیامی به دولت هشدار داد که در صورت وقوع چنین حادثهای، علمای اسلام متقابلاً همان روز را به مناسبت فاجعه مسجد گوهرشاد، عزای ملی اعلام نمایند. ایشان همچنین در این پیام عنوان کردند از عموم ملت خواهند خواست که دست به تظاهرات بزنند و نسبت به عاملین آن ابراز تنفر و انزجار کنند. تهدید رهبر نهضت که عقبنشینی رژیم را به دنبال داشت، یکبار دیگر موج وسیعی از امید و پیروزی و معرفت به رهبر را در دلهای مردمِ به ستوه آمده به وجود آورد و نهضت را به پیروزی دوم خود رساند. |
4) درگذشت مشکوک جهان پهلوان "غلامرضا تختی"(1346ش) جهان پهلوان غلامرضا تختی در شهریور 1309 ش در یکی از محلات جنوبی تهران و در خانوادهای متوسط به دنیا آمد. وی از کودکی به ورزش روی آورد و ورزش را فقط برای سلامتی و تندرستی بدن میخواست. او در عین حال به نجاری مشغول بود تا این که در بیست سالگی در اولین مسابقات قهرمانی کشتی کشوری شرکت کرد. از آن پس شهره عام و خاص گردید و در میدانهای جهانی مدالآور شد. تختی سرشار از پاکی و صداقت بود و دلی بیباک و جسور داشت. او دارای قلبی رئوف و مالامال از عشق مردم بود و در زندگی خود، بیش از قهرمانی به انسان زیستن و از خودگذشتگی میاندیشید. تختی با وجود قهرمانی در میادین بینالمللی کشتی، هیچ گاه فروتنی و تواضع خود را در برابر مردم از دست نداد. وی در دوران قهرمانی خود، 9 مدال طلا و نقره جهانی و بازیهای المپیک را کسب کرد و از جمله ورزشکاران ایرانی است که بیشترین مدالهای طلا و نقره را در بازیهای مهم بینالمللی، به ارمغان آوردهاند. جهان پهلوان تختی از مریدان آیتاللَّه سیدمحمود طالقانی به شمار میرفت و در ملی شدن صنعت نفت حضوری فعال داشت. وی همچنین در جمعآوری کمکهای مردمی به زلزلهزدگان بویینزهرا در شهریور 1341، نقش مهمی ایفا کرد به طوری که حساسیت رژیم را دربرداشت. رژیم که کمابیش از فعالیتهای سیاسی تختی آگاهی پیدا کرده بود، برای به سلطه کشیدن او، ریاست فدراسیون کشتی کشور را به او پیشنهاد نمود؛ ولی او این پیشنهاد و حتی پیشنهاد برای به دست گرفتن شهرداری تهران یا نمایندگی مجلس را نیز رد کرد. در نهایت، رژیم سفاک پهلوی چون هیچ راهی برای نفوذ به تختی نیافته بود و همچنین محبوبیت روزافزون تختی در میان مردم و مخالفت وی با رژیم وابسته شاه، طاغوتیان را خشمگین کرده بود، سرانجام باعث شد تا عوامل رژیم پهلوی در توطئهای مشکوک، وی را در هفدهم دی ماه 1346 در 37 سالگی به قتل برسانند. هرچند که در آن زمان، مرگ تختی را، خودکشی عنوان کردند، ولی این توطئه رژیم با آگاهی یافتن مردم از اصل ماجرا، نقش بر آب گردید. پیکر جهان پهلوان تختی با حضور خیل دوستداران و مشتاقان، در شهر ری به خاک سپرده شد. |
5) درج مقاله توهینآمیز نسبت به "امام خمینی"(رحمت الله علیه) در روزنامه اطلاعات توسط ساواک (1356ش) رژیم پهلوی که با ترفندهای گوناگون از قبیل زندان و تبعید نتوانسته بود از نفوذ امام خمینی(ره) رهبر روحانی انقلاب مردمی ایران جلوگیری کند، با اقدامی ناپسند و ضد دینی، در هفدهم دی ماه 1356 مقالهای توهینآمیز علیه حضرت امام با نام جعلی رشیدی مطلق درج نمود. نویسنده اجیر ساواک در این مقاله با وقاحت کامل سعی کرده بود با اهانت به امام، به زعم خود شخصیت رهبر نهضت را بشکند و امام را به طرفداری از مالکین و شهرتطلبی و عامل استعمار بودن متهم نماید. چاپ این مقاله که در آن، حضرت امام را سرسپرده شوروی و کمونیست معرفی کرده بود، با عکسالعمل شدید مردم و قیام خونین 19 دی مردم قم مواجه گردید. انتشار این مقاله، در سراسر ایران با عکسالعمل تند و خشم و نفرت عمومی مواجه گردید و بلافاصله، درسها و جماعتها در حوزه علمیه قم به عنوان اعتراض تعطیل شد. به تعبیری دیگر واکنش مردم نسبت به این عمل ساواک به منزله آغاز قیام اصلی مردمی در براندازی رژیم پوسیده پهلوی بود. |
6) شهادت "سلیمان خاطر" مسلمان مبارز و قهرمان صحرای سینا (1364 ش) سلیمان خاطر در 14 مهر 1364 شمسی با فریاد "اللَّه اکبر" هفت صهیونیست را در صحرای سینا به هلاکت رساند. رژیم حُسنی مبارک این سرباز قهرمان را در دادگاه نمایشی محاکمه و به خاطر زیرپا گذاشتن پیمان ننگین "کمپ دیوید" و به هلاکت رساندن صهیونیستها، به حبس ابد با اعمال شاقه محکوم کرد. در 12 دی ماه همان سال، یک عکاس صهیونیست در جریان تهیه گزارش و فیلم، با دوربین خود، سلیمان خاطر را مورد حمله قرار داد و ضربه مغزی بر او وارد آورد و سرانجام این سرباز سرافراز در 17 دی ماه برابر با 7 ژانویه 1986 م در زندان رژیم حسنی مبارک در مصر به شهادت رسید. |
7) رحلت فقیه بزرگوار آیتاللَّه "احمدعلی احمدی شاهرودی" (1375ش) آیتاللَّه شیخ احمدعلی احمدی شاهرودی در سال 1305ش (1346ق) در اطراف شاهرود به دنیا آمد. وی در ابتدا برای تحصیل راهی مشهد مقدس شد و از محضر اساتیدی همچون ادیب نیشابوری دوم، شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، میرزاکاظم محقق دامغانی و میرزا احمد مدرسی یزدی بهرهمند گردید. آیتاللَّه احمدی شاهرودی سپس به حوزه علمیه قم عزیمت نمود و در آنجا نیز در حلقه درس حضرات آیات: سیدحسین بروجردی، سید محمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوه کمرهای، سیدصدرالدین صدر و حضرت امام خمینی(ره) جای گرفت. ایشان در این میان مدتی از طرف آیتاللَّه بروجردی، برای تبلیغ دین و مبارزه با فرقه ضاله بهائیت راهی شهرهایی در استان اصفهان، فارس و چهارمحال و بختیاری گردید و در این راه خدمت نمود. آیتاللَّه احمدی شاهرودی از آن پس برای طی مدارج عالی علمی رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام: سید عبدالهادی شیرازی، سیدمحسن حکیم و سیدابوالقاسم خویی بهرهها برد. ایشان پس از اخذ اجتهاد، مقیم حوزه علمیه قم گردید و به تدریس و تالیف پرداخت. این عالم ربانی در طول جنگ تحمیلی، علیرغم کهولت سن، ماهها در جبهههای جهاد دفاعی با رزمندگان اسلام همراه بود و حضوری روحیهبخش داشت. از این پژوهشگر معارف اسلامی آثار متعددی بر جای مانده که تقلید الاَعلَم، سیری در عقاید، به سوی خدا بروید و جنگ خیبر از آن جملهاند. آیتاللَّه احمدی شاهرودی سرانجام در هفدهم دی ماه 1375ش برابر با 25 شعبان 1417ق در هفتاد سالگی در مکه و در جوار بیتاللَّه الحرام درگذشت و به موالیان طاهرینش پیوست. |
8) 21محرم الحرام سال 61هجری قمری: «اَنس بن حارس کاهِلی» در حماسه عاشورا به درجه رفیع شهادت رسید. از اودر برخی از منابع با نام« مالک انس کاهلی» نیز یاد شده است وی از صحابه حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و از یاران با وفای امام حسن وامام حسین علیهم السلام بود . مالِک بن انس از جمله افراد سعادتمندی بود که شبانه با امام حسین (علیه السّلام) دیدار کرد و به ایشان پیوست . این مبارز مؤمن در دهم محرم با وجود کهولت سن پس از کسب اجازه از سالار شهیدان به میدان رفت و تا آخرین قطره خون خویش به مبارزه بااکفار ادامه داد . سرور شهیدان حسین بن علی (علیه السّلام) در حالیکه با چشمان گریان او را مینگریست فرمودند: «خداوند تو را اجر دهد ای شیخ ». |
9) درگذشت "ابونعیم احمد بن عبداللَّه اصفهانی" محدث بزرگ مسلمان (402 ق) احمد بن عبداللَّه بن احمد بن اسحاق معروف به ابونعیم اصفهانی از محدثینی به شمار میآید که فقه و تصوف را با حدیث توأم ساخت. برخی او را اهل تسنن دانستهاند. اما به نظر شیخ بهایی و میرمحمدحسین خاتون آبادی، نه تنها او شیعی مذهب بلکه از خُلّصین شیعه بود و از شدت تقیه، تشیع خود را از مخالفین شیعه کتمان نموده است. شاهد این مطلب تألیفات او میباشد. "تاریخ اصفهان" و "دلائل النبوة" ازجمله آثار اوست. |
10) رحلت عالم و فقیه بزرگ اسلام "حسنبن یوسف" معروف به "علامه حلی" (726 ق) حسن بن یوسف بن علی بن مطهر معروف به علامه حلی در 29 رمضان 648 ق در شهر حلّه در عراق به دنیا آمد. سالهای آغازین حیات وی مقارن با حملات وحشیانهی مغولان به سرزمینهای اسلامی بود که با تدبیر چند تن از علما از جمله پدرش، حله ازطوفان حملات مغول در امان ماند و در همان جا به رشد و نمو و تحصیلات خود ادامه داد. وی از محضر شیخ مفید، محقق حلی، خواجه نصیرالدین طوسی، سیدبن طاووس و اساتید بزرگ دیگر استفاده کرد و در علم به درخششی عظیم دست یافت و عنوان "آیت اللَّه" گرفت. علامه حلی با ارایهی تصویری صحیح از تشیع، اُلجایتو، حاکم مغولیِ ایران، معروف به سلطان محمد خدابنده را به این مذهب مجذوب کرد و باعث نشر مذهب اهل بیت(علیه السّلام) در سراسر ایران گردید. شاگردان و آثار قلمی علامه بسیار زیاد و گسترده میباشند. فرزند نابغهاش معروف به فخرُالمُحققین، قطب الدین رازی، علی بن احمد حلی و ابن مُعَیَّه از جمله شاگردان و مُنتهی المطلب فی تحقیقِ المَذهب و تَبصِرَةُ المُتعلّمین در فقه، نهایة الوصول الی عِلم الاصول در اصول، نهایَةُ المَرام در کلام، جامِعُ الاخبار در حدیث، کَشفُ المَقال فی مَعرفةِ الرِّجال در رجال، القول الوَجیز فی تفسیر الکتابِ العزیز در تفسیر و شرح حکمة الاشراق در فلسفه و عرفان و دهها اثر دیگر از زمرهی آثار این عالم خستگیناپذیر میباشند. سرانجام علامه حلی در 78 سالگی وفات یافت و در حرم مطهر امام علی(علیه السّلام) مدفون گشت. |
11) مرگ "یوسْتْ وَندل" شاعر و درام نویس بزرگ هلندی (1679م) یوست وَندل، ادیب شهیر هلندی در چهارم آوریل 1587م در هلند به دنیا آمد. وی از جوانی ساکن آمستردام شد و به سرودن اشعار خود پرداخت. وندل، شاعر ملی بود و اشعار او به مقتضای زمان و به سبک خطابی و وعظ سروده میشد. وی بعدها به مذهب کاتولیک گرایید و بسیاری از اشعار او از همین تغییر مذهب و نیز مرگ همسر و فرزندانش الهام گرفتهاند. اشعار وندل، نغمهدار و روان و باحذف حروف صدادار همراه است که وی این سنّت را در شعر هلندی رواج داد. او در کنار سرودن شعر، به نمایشنامهنویسی نیز مشغول بود که به سبک قدما نوشته شده و رنگ دینی و مسیحی دارد. در این نمایشنامهها، موضوع تعارض میان هوس طغیان آدمی و آرزوی وی برای اطاعت از فرمان خدا، مطرح میگردد. وندل بیش از تمام شعرای هلند، آثار منظوم و منثور از خود به جا گذاشته است. او بیش از سی تراژدی عالی دارد که شانزده عدد آن، مذهبی است. در هلند، وندل را نجیبترین و با قریحهترین شاعر هلند و از روشنفکران و نوابغ این سرزمین میدانند. در زبان هلندی، هیچ کس اثری بدیعتر از او پدید نیاورده است. با این حال وندل، این فصاحت و بلاغت اعجازآمیز را فقط در راه تجلیل از کشور خود و شهر آمستردام به کار برده است. یوست وندل سرانجام در 7 ژانویه 1679م در 92 سالگی درگذشت. |
12) درگذشت "جوزف پریستلی" دانشمند انگلیسی و کاشف اکسیژن (1804م) جوزف پریسْتْلی دانشمند انگلیسی در سیزدهم مارس 1733م در نزدیکی شهر لیدْزْ انگلستان به دنیا آمد و در کودکی یتیم شد. وی از آن پس تحت سرپرستی عمهاش به تحصیل پرداخت و زبانهای فرانسه، آلمانی، ایتالیایى و عربی را به خوبی فرا گرفت. پریستلی پس از چندی به علم شیمی علاقه پیدا کرد و آزمایشهایى در این زمینه انجام داد. وی در یکی از آزمایشهای خود، قطعه چوبی را سوزاند و سپس آن را در معرض گازی که از خمره آبجو خارج میشد قرار داد و مشاهده کرد که شعله چوب خاموش میشود. این واقعه باعث پیگیری بیشتر پریستلی و کشف گاز کربنیک گردید. او آزمایشهای خود را ادامه داد و با انجام فعل و انفعالاتی بر روی گاز کربنیک یک گاز بیرنگ و بو کشف کرد که همان گاز ازت است. پریستلی در یکی دیگر از آزمایشها، مقداری از گاز کربنیک را در آب حل کرد و برای اولین بار، راه تهیه مشروبات غیرالکلی را به جهان نشان داد. با این کشفها، پریستلی شهرت بینظیری به دست آورد و از طرف دولت فرانسه به استادی آکادمی علوم برگزیده شد. یکی دیگر از کارهای مهم او آن است که برای اولین بار، گاز اکسیژن را کشف کرد. وی در سال 1744، با حرارت دادن به اکسید جیوه گازی را کشف کرد که این گاز پس از مطالعه توسط لاوازیه، شیمیدان معروف فرانسوی، به نام گاز اکسیژن شناخته شد. پریستلی دریافت که گیاهان میتوانند اکسیژن تولید کنند. او همچنین به تنفس گیاهان پی برد و راه طبیعی تهیه اکسیژن را کشف کرد. در این میان برخورد پریستلی و عدهای از آشوبگران در جریان انقلاب کبیر فرانسه، به حمله این خرابکاران به منزل و کتابخانه پریستلی انجامید و حاصل زحمات چندین سالهاش در این تاراج از بین رفت. پس از این حادثه، پریستلی از فرانسه راهی امریکا شد و فعالیتهای علمی خود را ادامه داد. زمانی که پریستلی در آزمایشگاه شخصی خود در پنسیلوانیا کار میکرد، به کشف مهم دیگری نائل آمد. او گاز سمی و مرگآور اکسید کربن را از احتراق ناقص زغال، بنزین یا هر سوخت دیگر با اکسیژن کشف کرد که درجهان علم دارای ارزش زیادی است. وی همچنین درباره جوهر گوگرد، آمونیاک و جوهر نمک مطالعات و تحقیقات و آزمایشهای فراوانی انجام داد که امروزه، نتایج این تحقیقات در علم شیمی دارای اهمیت بسزایی میباشند. جوزف پریستلی سرانجام در 7 ژانویه 1804م در 71 سالگی درگذشت. |
13) تولد "شارل پگی" ادیب و نویسنده فرانسوی (1873م) شارْلْ پِگی، شاعر و نویسنده فرانسوی در هفتم ژانویه 1873م در فرانسه به دنیا آمد. وی در جوانی وارد نظام شد اما پس از چندی آن را رها کرد و پس از ورود به دانشسرای عالی پاریس، از پایان این دوره نیز صرفنظر کرد. پگی از آن پس به نویسندگی روی آورد و در سال 1900م نشریه دفترهای دو هفتگی را بنیان گذارد که انتشار آن تا زمان مرگش ادامه یافت. مطالب این نشریه شامل اندیشههای مختلف و مباحث گوناگون در قلمرو افکار بود که با بینشی روشن طرح میگردید. قدرت خستگیناپذیر پگی در القای فکر و پرخاشگری و حساسیت فراوان و همچنین نظریههایش در سلسله نوشتههای این دفتر آشکار شده است. پگی برای ادراک عمق و عظمت عالم انسانی و عالم هنر، هم با اشارات و کنایات سمبولیسم و نمادگرایى مخالف است و هم با صراحتِ ناتورالیسم که در آن بیشتر به تقلید دقیق و مو به موی طبیعت پرداخته میشود. مذهب پگی، نوعی مذهب شاعرانه بود بدون قید و مستقل از هر نوع قانون خشک مذهبی. مسائل مربوط به خدا در وجود پگی با نوعی عرفان آمیخته بود. شارل پگی هرچند از جانب بسیاری از نویسندگان بزرگ عصر خود تحقیر میشد و انتقاد او به کلیسا مورد هجوم واقع میگردید، اما بعدها پیشرو گروهی از نسل جوان گشت و آثارش از مهمترین آثار در طول نیمه اول قرن بیستم به شمار آمد. حتی مقامات دانشگاهی و کلیسایى آن را ستودند. شیوه نگارش پگی چنان است که دست یافتن به اندیشههایش را دشوار میسازد. نثرش همراه با تکرار خستگی ناپذیری است که تازگی و ابتکار فکری او را از چشم عامه مردم، دور نگه میدارد. آثار کامل پگی پس از مرگ او در پانزده جلد منتشر شد و آثار کامل منظوم وی در سال 1941م به چاپ رسید. شارل پگی سرانجام در پنجم سپتامبر 1914م در چهل و یک سالگی درگذشت. |
14) مرگ "بوریس زاخودر" ایرانشناس برجسته روسی (1960م) بوریس نیکالایوویچ زاخودِر، ایرانشناس معروف روسی در ششم اوت 1898م در یکی از شهرهای روسیه به دنیا آمد. در یکی از شهرهای روسیه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات دبیرستان، در سال 1927م موفق به گذراندن دوره مؤسسه خاورشناسی مسکو شد و سپس دوره دکترای آن را به پایان رسانید. زاخودر از 32 سالگی به سمت دانشیار و متصدی کرسی زبان فارسی مؤسسه مسکو تعیین گردید و در سال 1934م به موزه تمدنهای خاوری منتقل شد. وی همزمان برای تصدی کرسی تاریخ قرون میانه دانشگاه مسکو دعوت گردید. زاخودر در کنار تدریس، به کارهای تحقیقاتی خود ادامه داد و در عین حال، نخستین دوره دروس رشته مطالعاتی تاریخ قرون وسطی در شرق را بنیان نهاد و در همین زمینه اولین مولّف کتب درسی تاریخ ملل خاور نزدیک و خاورمیانه در قرون میانه بود.زاخودر همچنین موفق شد شعبه مشرق زمین در دانشگاه مسکو را در سال 1944م ایجاد نماید و خودْ متصدی کرسی تدریس در آن شود. فعالیتهای گسترده زاخودِر در رشته شرقشناسی در آثارمتنوع وی نمایان میباشد. دانش نامه دکترای او تحت عنوان خواجه نظامالملک شرحی درباره تاریخ سلطنت سلجوقیان، وی را در شمار محققان درآورد. هرچند دایره علایق علمی زاخودِر متنوع بود، ولی بررسی تاریخ قرون وسطای کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی را در اولویت تحقیقاتِ خود قرار داد. علاوه بر مسائل اداری جنبه تاریخی، زاخودر به مسائل میراث مدنی و فرهنگی کشورهای خاور زمین هم توجه میکرد. از این رو یک سلسله مقالات و گزارشهایى درباره مظاهر برجسته و نامدار تمدن و فرهنگ خاور زمین مانند ابوعلی سینا، فردوسی و... به نگارش درآورد. زاخودر از جمله مورخان و شرقشناسانی بود که به نحوی پسندیده به مهمترین مسائل تاریخ و ادبیات جهان واقف بود و این معلومات را با توانایى خود برای حل بغرنجترین مسائل تاریخی خاورزمین مورد استفاده قرار داد. وسعت معلومات او اجازه میداد که با تبحر خودْ در بحث درباره مسائل مربوط به خاور نزدیک و دور شرکت کند و ضمن تدریس تاریخ عمومی قرون میانه، کنفرانسهایى علمی و درسی درباره مسائل قرون وسطایی مشرق زمین ایراد نماید. از زاخودر آثار متعدد دیگری نیز بر جای مانده که تاریخ قرون وسطی در شرق، تاریخ ایران در قرون وسطی و مجموعه خزری از آن جملهاند. بوریس زاخودِر، سرانجام در هفتم ژانویه 1960م در 62 سالگی در مسکو درگذشت. |